امور کنسولی

گواهی شرعی طلاق

ماده 44- مستند اصلی ثبت طلاق در نمایندگی‌های وزارت خارجه در خارج از کشور، گواهی اجرای صیغه طلاق شرعی صادره توسط اشخاص صلاحیت‌دار است. درگواهی اجرای صیغه طلاق شرعی صادره توسط اشخاص صلاحیت‌دار، باید نوع طلاق مشخص شده باشد و چنانچه طلاق از نوع خلع یا مبارات باشد مقدار بذل توسط زوجه معلوم باشد.

ماده 45- در موارد زیر جهت اجرای طلاق شرعی، لازم است اجرای صیغه طلاق شرعی، در تهران و توسط نماینده مأذون قوه قضائیه انجام پذیرد:

الف) در مواردی که یکی از طرفین (زوج یا زوجه) درخواست اجرای طلاق شرعی دارد.

ب) در مواردی که زوج و زوجه، درخواست اجرای طلاق شرعی دارند ولی در کشور محل نمایندگی امکان جاری شدن صیغه طلاق شرعی توسط اشخاص صلاحیت‌دار نبوده و یا نمایندگی فاقد مرکز اسلامی‌باشد.

در این موارد، به منظور درخواست اجرای صیغه طلاق شرعی توسط نماینده مأذون قوه قضائیه در تهران، لازم است که متقاضی مدارک زیر را به نمایندگی ارائه دهد:

  1. اصل درخواست متقاضی (زوج یا زوجه) جهت اجرای صیغه طلاق شرعی مشتمل بر:
    • تاریخ دقیق ازدواج بر اساس سند ازدواج
    • علل و عوامل جدایی و وضعیت زناشوئی پس از صدور حکم طلاق محل
    • میزان مهریه بر اساس سند ازدواج
  2. اعلام کتبی زوجه مبنی بر بذل مهریه و نفقه و حقوق مالی ناشی از زوجیت و تصدیق امضاء
  3. ارائه اصل حکم قطعی طلاق صادره دادگاه کشور محل (منضم به ترجمه فارسی) آن که با حضور زوجین یا وکلای رسمی ایشان صادر شده و به تأیید نمایندگی رسیده باشد.
  4. اصل ترجمه کامل حکم طلاق دادگاه محل به زبان فارسی و تأیید آن توسط نمایندگی
  5. تعیین تاریخ طهر غیر مواقعه (طهارت زوجه و عدم رابطه زناشوئی با زوج تا زمان درخواست طلاق) 
  6. اصل وکالت‌نامه رسمی زوج / زوجه بنام وکیل و نماینده مأذون قوه قضائیه که از طرف اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه (تهران) معرفی شده (نمونه شماره 41)
  7. تصویر برابر با اصل شناسنامه متقاضی
  8. تصویر برابر با اصل سند ازدواج رسمی زوجین

تبصره 1: در خصوص بند 2 این ماده، چنانچه حکم طلاق محلی بصورت یکطرفه و تنها با حضور یکی از طرفین صادر شده باشد (طلاق غیابی) ، پس از تأیید حکم ارائه شده توسط نمایندگی، متقاضی باید جهت پیگیری طلاق ‌شخصاً و یا با نصب وکیل درخواست خود را از طریق دادگاه ذیصلاح داخل کشور طرح و پیگیری نماید.

تبصره 2: در صورتی که مطابق رویه قضایی کشور محل مراجعه زوجین در دادگاه حاضر شده، لیکن در حکم صادره اشاره‌ای به حضور ایشان نگردیده باشد، به شرط تأیید نمایندگی به هنگام تأیید حکم دادگاه، عبارت «حکم دادگاه با حضور زوجین صادر شده است.» درج و سپس مورد تصدیق قرارمی‌گیرد.

ماده 46- طلاق شرعی اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی (زرتشتی، کلیمی و مسیحی) و اقلیت‌های مذهبی (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) مطابق با قانون رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه، بر اساس قواعد و عادات مسلّمه متداوله آنان می‌باشد.

ماده 47- تأیید گواهی طلاق شرعی توسط نمایندگی بدون ثبت رسمی واقعه طلاق و یا عدم دریافت مجوز از اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه (تهران) ممنوع می‌باشد.