امور کنسولی

نام و نام خانوادگی مولود

2-1- انتخاب نام

ماده 11- انتخاب نام با اعلام کننده است. برای نامگذاری یک نام ساده و یا مرکب که عرفاً یک نام محسوب می‌شود انتخاب خواهد شد.

تبصره 1- انتخاب نام­هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌گردد و همچنین انتخاب عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن و نامتناسب با جنس ممنوع می‌باشد.

تبصره 2- انتخاب نام در مورد اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است.

تبصره 3- در صورتی که نام انتخابی در نامنامه (فرهنگ نام و نام گزینی) و سامانه سازمان ثبت احوال کشور، موجود نباشد، نام پیشنهادی متقاضی در "شورای بررسی نام" که متشکل از بالاترین مقام نمایندگی (رئیس شورا) ، مسئول بخش کنسولی (عضو شورا) و یک نفر مسلط به زبان و فرهنگ ایرانی به انتخاب رئیس شورا (عضو) می‌باشند مطرح و در صورتی که نام درخواستی دارای معنای نامناسب و مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی نباشد با رأی اکثریت اتخاذ تصمیم و نام انتخابی را تصویب می‌نمایند. 

تبصره 4- در صورت وجود مشخصه سیادت در شناسنامه پدر یا جدپدری، به نام انتخابی بر حسب نوع جنس نوزاد کلمه "سید" برای پسر قبل از نام و برای دختر "سیده" قبل و یا "سادات" بعد از نام اضافه می‌شود.

تبصره 5- در صورتی که نام پدر مولود دارای پیشوند "میر" باشد درج کلمه "میر" فقط در ابتدای نام فرزند ذکور با درخواست کتبی پدر امکان پذیر است.

تبصره 6- انتخاب اسامی همنام در یک خانواده مجاز نمی‌باشد. منظور از خانواده پدر، مادر و فرزندان در قید حیات می‌باشد.

تبصره 7 نام بانوان مشمول بند 6 ماده 976 قانون مدنی همان نام مندرج در مدارک خارجی (گواهی ولادت و گذرنامه) است. در صورت تمایل به تغییر آن پس از تنظیم سند و صدور شناسنامه با رعایت مقررات مربوط به تغییر نام اقدام می‌گردد.

2-2- نام خانوادگی

ماده 12- نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر است؛ اعم از این که اعلام کننده پدر، جدپدری، مادر، قیم، وصی، امین، وکیل و یا شخص دیگری که قانوناً مکلف به اعلام واقعه ولادت است، باشد.

تبصره 1 نام خانوادگی مشمولین بند 2 ماده 976 قانون مدنی بالای 18 سال، نام خانوادگی پدر آنها خواهد بود.

تبصره 2 نام خانوادگی بانوان مشمول بند 6 ماده 976 قانون مدنی همان نام خانوادگی مندرج در مدارک خارجی (گواهی ولادت و گذرنامه) خواهد بود مگر اینکه هنگام ثبت ازدواج نزد مقامات محل، از نام خانوادگی همسر استفاده نموده و درخواست صدور شناسنامه با نام خانوادگی زوج را داشته باشد، در این صورت نام خانوادگی همسر ایرانی وی درج می‌گردد.

تبصره 3 - بانوان مشمول بند 6 ماده 976 قانون مدنی که مدارک ازدواج آنان با نام خانوادگی اصلی است و تمایل به استفاده از نام خانوادگی همسر ایرانی خود داشته باشند، می‌توانند بر اساس ماده 42 قانون ثبت احوال تا زمانی که در قید زوجیت می‌باشند، از نام خانوادگی وی استفاده نمایند. شرایط و ضوابط آن در بخش مربوطه (تغییر نام خانوادگی) اعلام می‌گردد.

3) سایر مندرجات سند

ماده 13- دین اقلیت­های شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر حسب مورد، مسیحی، کلیمی و زرتشتی در سند آنها درج می‌شود.

ماده 14- درج تاریخ تولد هجری قمری در اسناد و شناسنامه کلیه گروه‌های سنی الزامی است.