امور کنسولی

صدور شناسنامه برای بانوان خارجی دارای همسر ایرانی(مشمولین بند6 ماده 976 قانون مدنی)

  • ماده 22- تنظیم سند ثبت کل وقایع و صدور شناسنامه برای بانوان خارجی که دارای همسر ایرانی می‌باشند، مشروط به انجام ثبت رسمی ازدواج آنها مطابق مقررات مربوطه در نمایندگی جمهوری اسلامــی ایران در خــارج از کشور می‌باشد. 

    ماده 23- به منظور تنظیم سند موضوع ماده قبل، لازم است زوج ضمن ثبت نام در سامانه میخک و درخواست صدور شناسنامه برای همسر با همراه داشتن کد رهگیری دریافت شده و مدارک ذیل به نمایندگی مراجعه نماید:

    • اصل شناسنامه معتبر زوج
    • اصل گواهی تولد معتبر و متعارف زوجه
    • چهار قطعه عکس جدید زوجه با رعایت حجاب اسلامی
    • اصل قبض واریز تعرفه خدمات کنسولی به حساب نمایندگی
    • برگ تکمیل شده درخواست و اجازه تغییرنام خانوادگی زوجه به نام خانوادگی همسر، در صورت تمایل زوجه به استفاده از نام خانوادگی زوج و گواهی امضای زوج در آن توسط نمایندگی ممهور به مهر دریافت تعرفه کنسولی (نمونه شماره10)

     

     ماده24- در قسمت توضیحات سند و شناسنامه این افراد، عبارت «به موجب بند 6 ماده 976 قانون مدنیتنظیم گردیده است» و در صورت تمایل زوجه و موافقت همسر مبنی بر استفاده از نام خانوادگی زوج توسط زوجه، عبارت «به موجب ماده 42 قانون ثبت احوال و موافقت همسر، نام خانوادگی صاحب سند از ... به ... تغییر یافته است.» درج می‌شود.

    ماده 25- در خصوص بانوان خارجی فاقد نام خانوادگی و آنان که در ادامه نام کوچک، نام پدر و یا جد پدری درج شده است در قسمت توضیحات اسناد و شناسنامه عبارت «به موجب بند 6 ماده 976 قانون مدنی تنظیم گردیده است و به موجب ماده 42 قانون ثبت احوال و موافقت همسر نام خانوادگی صاحب سند به تبعیت از همسر به ... تکمیل (تغییر) یافته است.» درج می‌شود.

    ماده 26- چنانچه گواهی ولادت زوجه صادره کشوری غیر از کشور محل مراجعه باشد، ترجمه و تأیید اصل گواهی ولادت به یکی از شیوه‌های مذکور در ماده 2 و ارائه آن به نمایندگی الزامی است.

    تبصره: چنانچه زوجه مشمول بند 6 ماده 976 قانون مدنی، فاقد گواهی ولادت باشد، لازم است از طریق نمایندگی کشور محل تولد زوجه در کشور محل مراجعه و یا از مقامات ذی‌ربط محلی نسبت به تهیه و ارائه گواهی مشخصات کامل شامل: نام و نام خانوادگی، نام پدر، نام مادر، تابعیت والدین، تاریخ روز و ماه و سال و شهر و کشور محل تولد و جنسیت اقدام و پس از تأیید وزارت خارجه محل به نمایندگی ارائه گردد.