امور کنسولی

صدور شناسنامه با نام کوچک مادر

ماده 7- در صورتی که ازدواج والدین ایرانی صاحب واقعه به ثبت نرسیده باشد و یا این که ازدواج به ثبت رسیده است ولی فاصله تاریخ واقعه ازدواج با تاریخ واقعه ولادت فرزند کمتر از 6 ماه باشد، اعلام ولادت و امضای اسناد فرزند متفقاً به عهده پدر و مادر خواهد بود.

تبصره 1: هرگاه اتفاق پدر و مادر در اعلام ولادت میسر نباشد، سند طفل با اعلام و امضای پدر با قید نام کوچک مادر تنظیم می‌گردد.

تبصره 2: در صورت عدم ثبت ازدواج والدین و غیبت پدر و یا جدپدری، مادر بعد از دریافت حکم اثبات نسب از دادگاه صالح داخل ایران می‌تواند برای فرزند خود شناسنامه دریافت نماید.

ماده 8- در صورت عدم تمایل مادر به ثبت ازدواج و دریافت شناسنامه ایرانی، تنظیم سند و صدور شناسنامه جهت فرزند به درخواست و اعلام پدر و درج نام کوچک مادر خارجی در اسناد انجام می پذیرد.

ماده 9- در صورتی که پدر قبل از ثبت ازدواج و صدور شناسنامه برای همسری که مشمول بند6 ماده 976 قانون مدنی است به صورت یک طرفه با درج نام کوچک مادر برای فرزند خود شناسنامه دریافت کرده باشد، پس از ثبت ازدواج و صدور شناسنامه برای زن خارجی، با توجه به ناقص بودن مشخصات سجلی مادر در سند و شناسنامه فرزند، درج مشخصات فرزند در سند ثبت کل وقایع و شناسنامه مادر و تکمیل این مشخصات در سند و شناسنامه فرزند به موجب رأی هیأت حل اختلاف اداره ثبت احوال امکان پذیر می‌باشد.

ماده 10- به منظور طرح و بررسی و درج مشخصات کامل مادر در سند و شناسنامه فرزند (موضوع ماده 9) ارائه مدارک زیر از سوی متقاضی ضروری است:

  • اقرارنامه رسمی دو طرفه پدر و مادر مبنی بر وجود رابطه زوجیت و رابطه مادر و فرزندی ممهور به مهر دریافت تعرفه کنسولی (نمونه شماره 20) چنانچه سن فرزند، بالای 18سال تمام باشد، اقرارنامه سه جانبه (پدر- مادر و فرزند) تنظیم و امضای آنان توسط نمایندگی گواهی می‌گردد.
  • برگ درخواست رسیدگی از هیأت حل اختلاف مبنی بر تکمیل مشخصات مادر در سند سجلی و شناسنامه فرزند که توسط درخواست‌کننده (پدر، جدپدری، قیم، وصی یا امین) تکمیل می‌شود و ممهور به مهر دریافت تعرفه کنسولی است. (نمونه شماره 3) چنانچه سن متقاضی 18 سال تمام و بیشتر باشد و غیر رشید نیز نباشد این برگ توسط وی تکمیل و امضا می‌شود.
  • برگ نانوشته صورت مجلس تصمیم هیأت حل اختلاف (نمونه شماره 4) که توسط مأمور کنسولی و متقاضی امضا می‌گردد.
  • سه قطعه عکس جدید، تمام رخ، 4*3، بدون عینک و کلاه برای افراد بالای 15سال (عکس خانم ها با رعایت حجاب کامل اسلامی‌باشد.)
  • تصاویر برابر با اصل شناسنامه پدر و مادر
  • تصویر برابر با اصل اسناد ثبت کل وقایع مادر و فرزند و گواهی ولادت ترجمه و تأیید شده فرزند
  • اصل شناسنامه فرزند
  • اصل قبض واریز تعرفه خدمات کنسولی به حساب نمایندگی (تعرفه حل اختلاف سند سجلی و تعویض شناسنامه)