امور کنسولی

اشخاص مجاز به اعلام ولادت

 اشخاص مجاز به اعلام ولادت

ماده 3- واقعه ولادت حسب مورد توسط خود شخص و یا سایر اشخاص به شرح مواد آتی اعلام و امضا می‌گردد.

1-1- اعلام ولادت توسط صاحب واقعه

ماده 4- در صورتی که صاحب واقعه ولادت 18 سال تمام به بالا باشد، اعلام کننده و امضا کننده خود متقاضی خواهد بود.

ماده 5- بانوان مشمول بند6 ماده 976 قانون مدنی[1]، در صورتی که سن آنها بالای13 سال تمام شمسی باشد، می‌توانند پس از ثبت ازدواجشان نزد نمایندگی، اعلام کننده و امضاکننده سند ثبت ولادت خود باشند.

تبصره: صدور شناسنامه برای آن دسته از اشخاص مشمول بند 6 ماده 976 قانون مدنی که ازدواج آنان با همسر ایرانی شان در داخل کشور به ثبت رسیده است و مدعی عدم دریافت شناسنامه از مراجع ذی‌ربط داخل ایران می‌باشند، منوط به استعلام از اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه (تهران) می‌باشد. برای این منظور، چگونگی ثبت ازدواج در داخل کشور با ارسال مدارک ذیل از اداره سجلات و احوال شخصیه استعلام می‌گردد:

  1. تصویر سند رسمی ثبت ازدواج
  2. تصویر شناسنامه زوج
  3. تصویر مدرک هویتی زوجه (گذرنامه خارجی)
  4. شرح وضعیت چگونگی ثبت ازدواج در داخل کشور

 

1-2- اعلام ولادت توسط سایر اشخاص

ماده 6- در خصوص اشخاص زیر 18 سال، واقعه ولادت توسط اشخاص زیر اعلام و اسناد مربوطه امضا می‌گردد:

  1. پدر یا جدپدری
  2. مادر در صورت غیبت پدر، مشروط بر وجود ازدواج قانونی بین خود و همسر ایرانی او و داشتن شناسنامه معتبر ایرانی به شرطی که فاصله تاریخ واقعه ازدواج و تاریخ تولد فرزند 6 ماه و بیشتر باشد.
  3. وصی یا قیم یا امین یا شخصی که قانوناً حضانت طفل را عهده دار است، مشروط به ارائه اصل وصیت نامه رسمی، قیم‌نامه، امین نامه یا حکم حضانت از مراجع ذی صلاح قضائی ایران.
  4. وکیل قانونی هر یک از اشخاص فوق با ارائه مدارک مربوطه و اصل وکالت‌نامه معتبر که در آن به موضوع ثبت ولادت و صدور شناسنامه اشاره شده باشد.