امور کنسولی

اخذ گواهی تجرد

ماده 40- اخذ گواهی تجرد از نمایندگی‌ها برای اتباع ایران، جهت ثبت ازدواج با اتباع خارجی و یا با هموطنانی که خواهان ثبت ازدواج نزد مقامات محل و نمایندگی‌ها می‌باشند و یا اخـذ اقامت از مقامات محل، با تکمیل برگ درخواست صدور گواهی تجرد (نمونه شماره 25) و با رعایت مقررات ذیل انجام می‌گیرد.

ماده 41- در موارد زیر در صورتی که هیچگونه مدرکی دال بر تأهل متقاضی در سوابق نمایندگی موجود نباشد، اخذ گواهی تجرد از نمایندگی منوط به ارائه تعهدنامه کتبی متقاضی مبنی بر عدم تأهل است:

  • 1- چنانچه قسمت مربوط به ازدواج در شناسنامه متقاضی نانوشته باشد.
  • 2- چنانچه در قسمت مربوط به ازدواج در شناسنامه متقاضی، ازدواج منجر به واقعه طلاق و یا فوت درج شده باشد.

ماده 42- در موارد زیر صدور گواهی مذکور، منوط به استعلام وضعیت تأهل و یا تجرد متقاضی از اداره سجلات و احوال شخصیه و دریافت پاسخ آن اداره خواهد بود.

  • 1- در خصوص شناسنامه های المثنی
  • 2- چنانچه در قسمت مربوط به ازدواج در شناسنامه متقاضی، واقعه ازدواج ثبت نشده و لیکن در قسمت ستون فرزندان، نام فرزندی درج شده است.
  • 3- چنانچه قسمت مربوط به ازدواج در شناسنامه آن‌ها ثبت ازدواج و طلاق درج گردیده ولی اسناد و مدارک لازم را همراه ندارند.
  • 4- در سایر موارد تردید مأمور کنسولی مبنی بر تأهل و یا تجرد متقاضی

ماده 43- صدور گواهی تجرد توسط سازمان ثبت احوال کشور، منوط به درخواست و ارسال مدارک از طریق اداره سجلات و احوال شخصیه و یا ارائه وکالتنامه رسمی وکیل از جانب موکل می‌باشد.

تبصره: درصورت تنظیم وکالتنامه توسط موکل در نمایندگی جهت اخـذ گواهی تجرد، لازم است متقاضی اصل وکالتنامه و شناسنامه خود را برای وکیل در ایران ارسال کرده تا بر اساس آن نسبت به اخذ گواهی مذکور از اداره کل امورهویتی ایرانیان خارج از کشور اقدام نماید.