امور کنسولی

ثبت ازدواج زن و مرد ایرانی

ماده 34- به منظور ثبت ازدواج زن و مرد ایرانی، لازم است متقاضی ضمن ثبت درخواست در سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک) و تکمیل اطلاعات مربوطه، با همراه داشتن کد رهگیری اخذ شده و ارائه مدارک زیر به نمایندگی مراجعه نماید:

  • اصل اجازه نامه رسمی ولی قهری دوشیزه و یا حکم دادگاه صالح[1]، درصورت فوت ولی قهری زوجه، ارائه گواهی فوت ولی ضروری است. ضمناً چنانچه زوجین دارای سابقه طلاق و یا وفات همسر در شناسنامه باشند ارائه اصل طلاق نامه و یا گواهی فوت الزامی است. در این صورت ارائه اجازه نامه ولی قهری ضرورت ندارد.
  • اصل شناسنامه معتبر و عکس‌دار زوجین
  • اصل گواهی ازدواج شرعی زوجین، صادره مراکز اسلامی مورد قبول نمایندگی
  • اصل گواهی ازدواج محلی زوجین، صادره مقامات ذی صلاح کشور محل مراجعه [2]
  • اصل گواهی‌نامه بهداشتی زوجین مبنی بر سلامت کامل و نداشتن هرگونه بیماری‌های واگیردار و مانع از ازدواج شامل (ایدز، هپاتیت، بیماری‌های مقاربتی، اعتیاد و تالاسمی)
  • اصل قبض بانکی واریز هزینه ثبت ازدواج به حساب نمایندگی مطابق بخشنامه تعرفه کنسولی

[1] ماده 1043 قانون مدنی: نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

ماده 1044 قانون مدنی (اصلاحی 14/08/1370): در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و استیذان از آنها نیز عادتاً غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد ، وی می‌تواند اقدام به ازدواج نماید.

تبصره: ثبت این ازدواج در دفترخانه منوط به احراز موارد فوق در دادگاه مدنی خاص می باشد.

[2] در برخی کشورهای عربی و اسلامی، گواهی ازدواج محلی و شرعی توأم است، لذا نیازی به گواهی‌های جداگانه ندارد.