امروز چهارشنبه  ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
۱۴۰۲/۰۸/۱۷- ۱۵:۲۹ - مشاهده: ۲۶۵

رشد ۲۱ درصدی صادرات محصولات کشاورزی ایران

خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد در نیمه نخست سال 1402 (21 مارس تا 22 سپتامبر 2023) بیش از ۳.۵ میلیون تن کالای کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به ارزش دو میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار صادر شده که از نظر ارزش، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۱ درصد افزایش داشته است.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، گفت: ۹۴ درصد وزن و ۸۴ درصد ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور در این مدت به کشورهای همسایه بوده است.

عراق، افغانستان، امارات، روسیه و پاکستان مهم ترین مقاصد صادراتی محصولات غذایی ایران محسوب می‌شوند.

لطیفی، مهم ترین کالاهای صادراتی در بین محصولات کشاورزی و غذایی را لبنیات با ۳۴۵ میلیون دلار، گوجه فرنگی با ۱۵۹ میلیون دلار و محصولات شیلاتی با بیش از ۱۴۰ میلیون دلار اعلام کرد.

پسته، هندوانه، تخم مرغ، زعفران، خرما، کشمش، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیب درختی و هلو سایر کالاهای صادراتی ایران در این بخش بودند.

لطیفی تاکید کرد: صادرات به عنوان پیشران و موتور حرکت اقتصاد کشور اهمیت ویژه ای دارد و سیاست گذاران و تولید کنندگان باید توجه به کیفیت، استمرار تامین، قیمت رقابتی و ذائقه و کشش بازارهای هدف را در نظر بگیرند .تشکل ها با سازماندهی مناسب و بهره گیری از دانش روز، بسته بندی، حمل و نقل مناسب و ارتباطات موثر می‌توانند ضمن توجه به توسعه بازارهای کشورهای همسایه، افزایش صادرات به بازارهای دورتر را نیز در دستور کار داشته باشند و ارزآوری مناسب تری را دنبال کنند.

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما