امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۳/۱۱- ۱۶:۲۰ - مشاهده: ۱۵۴

سخنرانی سرکنسول کشورمان در آستراخان در نشست عمومی‌کنگره علمی و آموزشی خزر

نشست عمومی‌کنگره علمی و آموزشی خزر در سالن همایش گراند هتل آستراخان با حضور استاندارآستراخان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان، کنسول ترکمنستان و قزاقستان و همچنین شخصیت‌ها و مقامات دولتی و دانشگاهی،دانشمندان، نمایندگان تجاری و متخصصان کشورهای خزری، بلاروس، صربستان و ازبکستان برگزار گردید.

        در این نشست سرکنسول کشورمان با اشاره به اهمیت دریای خزر در ایجاد وحدت، دوستی و منافع مشترک میان کشورهای حاشیه این دریا، به ضرورت تقویت روابط دانشگاهی، تبادل استاد و دانشجو انجام پروژه‌ها و تحقیقات علمی مشترک و استقرار شعبه‌های پارک‌های علم و فناوری در کشورهای خزری اشاره و به آمادگی جمهوری اسلامی ایران در تقویت اینگونه همکاری‌ها تأکید و با اشاره به گسترش بسیار خوب مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و استان آستراخان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی یاد شهدای اخیر کشورمان شهید آیت الله رئیسی و امیرعبداللهیان رئیس جمهور و وزیر خارجه پیشین کشورمان را به جهت اهتمام و بسترسازی خوب در توسعه مناسبات میان دو کشور ایران و روسیه گرامی داشت.

         این رویداد علمی‌بزرگ با سخنرانی استاندار آستراخان اغاز شد. در این نشست ایگور بابوشکین، استاندار منطقه آستراخان حضور داشت و خاطرنشان کرد که این کنگره در تلاش است تا به اجرای پروژه‌های مشترک تدارکات و زیرساخت ها کمک نماید. وی توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب را دارای نقش ویژه ای در در شرایط ژئوپلیتیکی فعلی دانست که باید نمونه‌ای از گسترده ترین همکاری‌های بین المللی برای ایجاد زمینه‌های لجستیکی جدید باشد. ایشان در ادامه اظهار داشت که منطقه استراخان یک نقطه کلیدی حمل و نقل از شمال و جنوب است و ما همراه با شرکای خارجی، آماده استفاده از پتانسیل کامل یک مسیر چند منظوره مهم برای ایجاد روابط اقتصادی و تجاری هستیم.  وی همچنین اعلام نمود که منطقه برای همکاری با دانشگاه‌ها، جامعه علمی و کسب و کار کشورهای دوست برای اجرای برنامه‌های اموزشی مشترک و اموزش پرسنل بسیار حرفه ای آینده باز است.

          کنسول ترکمنستان در آستراخان نیز گفت که ترکمنستان همواره اهمیت زیادی برای تقویت همکاری‌های متقابل سودمند با همه کشورهای خزر قائل بوده است و مطمئن هستم که پروژه‌های علمی مشترک دارای پتانسیل زیادی هستند، تحقیق در مورد اکوسیستم خزر، توسعه فن اوری برای استفاده منطقی از منابع طبیعی، مطالعه تاریخ و فرهنگ مردم منطقه - همه اینها نیاز به تلاش مشترک دانشمندان کشورهای ما دارد.

         دبیر اول سرکنسولگری جمهوری قزاقستان در آستراخان، بولات کوکنوف، نیز که در غیاب آرداک مادیف سرکنسول قزاقستان (پایان مأموریت) در این رویداد حاضر شده بود، در مورد زمینه‌های اولویت همکاری بین قزاقستان و منطقه آستراخان از جمله آموزش و پرورش صحبت کرد. بولات کنانوف گفت که برگزاری کنگره علمی و اموزشی خزر به طور منظم به عنوان یک پلتفرم دائمی‌به اتحاد فکری سازمانهای اموزش عالی، محبوبیت علم، بهبود کیفیت تحقیق و توسعه، پاسخگویی به نیازهای پرسنل برای اجرای پروژه‌های مبتنی بر توسعه کمک خواهد کرد.

متن کامل سخنرانی سرکنسول کشورمان در این مراسم به شرح زیر است:

به نام خدا

جناب آقای بابوشکین استاندار محترم ، 
ریاست محترم جلسه ،
میهمانان و حضار گرامی 

سلام و صبح بخیر

در ابتدا مراتب تشکر خود را بابت دعوت اینجانب و همچنین زحمات و تلاش های به عمل آمده جهت برگزاری باشکوه این گردهمایی ابراز مینمایم.

دریای خزر حیات بخش مردم منطقه و سمبل دوستی، وحدت، اتحاد بر مبنای منافع مشترک است. شکی نیست که بهره‌مندی کامل از این ظرفیت بالقوه، مستلزم همکاری‌های همه جانبه میان دولت و مردم این منطقه است و  در این میان همکاری علمی و آموزشی بین 5 کشور حاشیه دریای خزر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در همکاری‌های علمی نیز  نقش دانشگاه‌ها و پارکهای علم و فناوری بسیار برجسته است. تقویت روابط میان دانشگاه‌های حوزه خزر در عرصه تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌ها و تحقیقات علمی مشترک، ایجاد شعبه‌هایی از پارک‌های علم و فناوری در کشورهای دیگر خزری و ایجاد نهادهای علمی و نخبگان فکری چندجانبه می‌تواند شروع مناسبی برای این منظور باشد.

اعمال تحریم های ناعادلانه و نامشروع کشورهای غربی و به خصوص آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، ضرورت تقویت همکاری‌ها از سوی کشورها و اتحادیه‌های منطقه‌ای مستقل را دو چندان می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیشرو در عرصه تولید علم و فناوری آمادگی دارد تا همکاری علمی و فناوری خود را با کشورهای ساحلی خزر بیش از پیش توسعه دهد. خوشبختانه تعاملات بسیار خوبی میان مراکز علمی و دانشگاهی و رسانه‌ای دو کشور ایران و روسیه و به ویژه با استان آستراخان در دو سال اخیر داشته‌ایم که حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران طی روزهای اخیر و امضای تفاهم نامه با دانشگاه دولتی آستراخان جدیدترین آنها بوده است.

همچنین به منظور تقویت روابط دانشگاهی، دو دانشگاه مهم این استان (دانشگاه دولتی و فنی-دولتی) را تا مقطع دکتری تأیید نموده و به تقویت کریدور شمال و جنوب به عنوان یکی از محورهای اصلی همکاری با فدراسیون روسیه و استان آستراخان و بستری برای افزایش مناسبات در دیگر ابعاد ادامه خواهیم داد.

 اکنون که سخن از گسترده شدن روابط همه جانبه با کشورهای خزری و به ویژه کشور روسیه شد، لازم می دانم یادی از شهید آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و شهید دکتر امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان کنم که در این مسیر اهتمام ویژه‌ای داشته و ریل‌گذاری‌های خوبی در زمان آنها انجام شد. همچنین جا دارد از همه‌ی شخصیت‌ها ، مقامات و چهره‌های علمی‌که در دو هفته اخیر مراتب تسلیت خود را به ما اعلام نمودند تشکر نمایم.

 از توجه شما حضار گرامی سپاسگزارم.

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما