امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۳/۰۲- ۱۶:۳۱ - مشاهده: ۱۷۲

سفر دکتر گودرزی رایزن محترم علمی‌کشورمان به شهر آستراخان

با دعوت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان و با توجه به درخواست مکرر دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای آستراخان و به منظور ملاقات با رؤسای چهار دانشگاه شهر آستراخان و همچنین دانشجویان ایرانی مقیم این شهر و بررسی و چاره جویی برای مسائل و مشکلات دانشگاهی و دانشجویان ایرانی این شهر، دکتر هادی گودرزی رایزن محترم علمی‌کشورمان و سرپرست دانشجویان ایرانی در روسیه، بلاروس و آسیای میانه بعد از ظهر روز چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 تا بعد از ظهر روز 28 اردیبهشت، سفری دو روزه به آستراخان انجام داد.

رایزن علمی و سرپرست دانشجویان کشورمان در روسیه بلاروس و آسیای میانه بعد از ظهر روز 26 اردیبهشت 1403 وارد شهر آستراخان شد و مورد استقبال کارشناس دیپلماسی عمومی این سرکنسولگری قرار گرفت.

- ملاقات با سرکنسول کشورمان در آستراخان

دکتر گودرزی رایزن علمی‌کشورمان ظهر روز پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 با مهدی آکوچکیان سرکنسول محترم کشورمان ملاقات و در خصوص موضوعات دانشجویی گفتگو و تبادل نظر شد. در این ملاقات سرکنسول کشورمان ضمن تشکر از بابت همکاری رایزنی علمی‌کشورمان در خصوص پذیرش پیشنهاد و تأیید دو دانشگاه دولتی و فنی- دولتی آستراخان از سوی وزارت عتف جمهوری اسلامی ایران، با ارائه گزارشی از اقدامات این نمایندگی در خصوص دانشجویان و دانشگاههای آستراخان، مطالبه اصلی دانشجویان را عدم تأیید دانشگاه علوم پزشکی آستراخان عنوان نمود و بر حل مشکلات دانشجویان ایرانی و پیگیری مطالبات آنها تاکید کرد.در این ملاقات دکتر گودرزی نیز ضمن تشکر از بابت دعوت و حضور در این شهر، بر پیگیری مطالبات دانشجویان تأکید نمودند.

- ملاقات با مسئولین و دانشجویان دانشگاه فنی آستراخان

بعد از ظهر روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ دکتر هادی گودرزی رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران و سرپرست دانشجویان روسیه بلاروس و آسیای میانه با همراهی نماینده سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان در محل دانشگاه فنی دولتی آستراخان حاضر شد. وی در ابتدای این دیدار با ظرفیت‌ها و امکانات این دانشگاه آشنا گردید. در ملاقات ایشان و نماینده سرکنسولگری با معاون رئیس دانشگاه و رئیس بخش بین‌الملل، بر همکاری‌های دوجانبه دانشگاهی و مسائل و موضوعات مربوط به پذیرش دانشجو، اعطای بورس تحصیلی از سوی دو طرف، آموزش زبان فارسی و سایر همکاری‌های بین دانشگاهی بحث و گفتگو گردید. در این جلسه همچنین از نقش فعال سرکنسولگری کشورمان در آستراخان در ایجاد روابط خوب دانشگاهی دو کشور تقدیر شد. در ادامه دکتر گودرزی در نشست با دانشجویان ایرانی این دانشگاه حاضر شد. مسئولین دانشگاه نیز با ابراز خرسندی از حسن معاشرت دانشجویان ایرانی و تقدیر از نقش مثبت سرکنسولگری، از بابت حضور رایزن علمی در این دانشگاه سپاسگزاری نمودند.

- نشست با دانشجویان ایرانی در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان

بعد از ظهر روز 27 اردیبهشت 1403در جلسه ای که به ابتکار سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان و به منظور طرح و بررسی مشکلات و موضوعات دانشجویی با حضور رایزن محترم علمی‌کشورمان و همکاری میربیزینس بانک آستراخان در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی‌برگزار گردید، جنای آقای مهدی آکوچکیان سرکنسول محترم کشورمان با تشکر از حضور دکتر گودرزی و حمایت میر بیزینس بانک (جناب حزار و جناب کیانی فر) برای برگزاری این نشست اظهار داشت: ما مامور به وظیفه هستیم، هر آنچه که در توان داریم برای حل مشکلات دانشجویان عزیز ایرانی به کار خواهیم گرفت. با پیگیری‌های انجام شده اکنون در خدمت رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی هستیم و ایشان پاسخگویی سوالات شما عزیزان خواهند بود و دانشجویان عزیز بدانند که ما در چهارچوب قوانین کشورمان باید مشکلات را حل نمایمدر ادامه دکتر گودرزی رایزن محترم علمی‌کشورمان با ارائه تحلیلی، به افزایش رتبه علمی‌کشورمان در رتبه بندی‌های جهانی اشاره کرد و گفت: دانشجویان سفیران علمی و فرهنگی ایران در تمام اقصا نقاط دنیا می‌باشند و شما باید به دانشجویان روسی کمک کنید که بیشتر با ایران بزرگ آشنا شونددر ادامه آقای کیانی فر رئیس میر بیزینس بانک آستراخان توضیحاتی در خصوص افتتاح حساب دانشجویی، تبدیل ریال به روبل و مزایای استفاده از کارت بانکی میر بیزینس و سقف خدمات ارزی ماهانه برای دانشجویان شاغل به تحصیل در آستراخان و همچنین خدمات دهی به دانشجویان سایر شهرها از جمله ولگوگراد، نیوسیبریسک و ... ارائه کردند. آقای کیانی فر همچنین بهترین و مطمئن ترین شیوه تبدیل ارز را از طریق بانک معرفی کردند و گفتند در این خصوص تلاش خواهیم کرد بهترین نرخ را برای دانشجویان ایرانی در نظر بگیریمدر ادامه دانشجویان سوالات و مشکلات خود را در خصوص تحصیل در دانشگاه‌های آستراخان و روسیه برشمردند.عمده سوالات پیرامون موضوع تایید دانشگاه پزشکی دولتی آستراخان، بهره‌مندی از برخی مزایای دانشجویان مورد تایید، ورود به کشور بدون محدودیت‌های سازمان نظام وظیفه، کاهش زمان اقامت در خارج از کشور برای دریافت مهر خروج مشمولین، ادامه تحصیل از طریق انتقال به داخل کشور و ... بودرایزن علمی‌کشورمان که عنوان سرپرستی دانشجویان روسیه، بلاروس و آسیایی میانه را نیز دارد ضمن پاسخ به برخی موضوعات، اقدامات به عمل آمده در این راستا از سوی رایزنی علمی را تشریح و بر این نکته تاکید کردند که موضوعات مورد نظر دانشجویان را به سازمان‌های ذیربط منعکس خواهند کرد. در پایان از دانشجویان پذیرایی شام به عمل آمد.

ملاقات با مسئولین و دانشجویان ایرانی در دانشگاه پزشکی آستراخان

صبح روز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ دکتر گودرزی رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران و سرپرست دانشجویان ایرانی در روسیه بلاروس و آسیای میانه با همراهی نماینده سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان در محل دانشگاه پزشکی دولتی آستراخان حاضر شددر این دیدار خانم الگا باشکینا رئیس دانشگاه پزشکی دولتی آستراخان با اشاره به ۱۰۵ سالگی تاسیس این دانشگاه و تجربه فراوان این دانشگاه در آموزش دانشجویان خارجی به همکاری‌های مشترک و تعاملات قبلی این دانشگاه با جمهوری اسلامی ایران اشاره نمودرایزن علمی‌کشورمان ضمن تقدیر از مجموعه همکاران این دانشگاه و اهمیت شهر آستراخان به جهت نزدیکی به شهرهای شمالی کشورمان و ارتباطات فرهنگی متقابل بر لزوم شناخت مردم دو کشور ایران و روسیه از یکدیگر تأکید نمود. دکتر گودرزی همچنین حرکت در چارچوب ضوابط مشخص شده از سوی نهادهای بالادستی هر دو کشور را ناگزیر دانستدر این دیدار پاسخ مبسوطی از سوی دانشگاه پزشکی دولتی آستراخان راجع به شروط ۱۱ گانه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران برای تأیید دانشگاه‌های پزشکی به رایزن علمی‌کشورمان تحویل شد. رایزن محترم علمی‌کشورمان قول به انعکاس پاسخ مربوطه به مراجع ایرانی داد. رایزن علمی‌کشورمان در ادامه حضور در دانشگاه پزشکی دولتی آستراخان در جمع دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این دانشگاه حاضر و به سوالات، پیشنهادات و دغدغه‌های ایشان توجه و پاسخ‌ خود را ارائه نمود. در این دیدار همچنین رئیس بخش بین‌الملل رئیس دانشکده پزشکی حضور داشتند و به سوالات مربوط به خود پاسخ دادند.

- حضور در دانشگاه دولتی آستراخان و آشنایی با پروژه‌های علمی - پژوهشی و امکانات

دکتر گودرزی رایزن علمی‌کشورمان ظهر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 با حضور در دانشگاه دولتی آستراخان با رئیس این دانشگاه ملاقات و با اشاره به روابط نزدیک این دانشگاه با دانشگاه‌های ایران و همچنین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان، علم را زبان جهان شمول دانستند که همکاری متقابل می‌تواند ارتقای آن را موجب گردد.

حضور در مراسم بزرگداشت حکیم عمر خیام

همزمان با روز بزرگداشت حکیم عمر خیام شاعر و فیلسوف بزرگ ایرانی در روز 28 اردیبهشت 1403، به همت و ابتکار سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه و با حضور سرکنسول کشورمان در این شهر، رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، ایرانیان مقیم آستراخان و همچنین مسئولان و فارسی آموزان دانشگاه دولتی آستراخان، مراسمی در کنار تندیس این شاعر پرآوازه در شهر آستراخان برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم سرکنسول محترم کشورمان با ابراز خرسندی از آشنایی مردم روسیه با نام حکیم عمر خیام و اشعار او، به تنوع و گستره علمی وی اشاره نمود. آقای مهدی آکوچکیان با انتقاد از نگاهی که اشعار این شاعر بزرگ را صرفاً با معنای ظاهری مورد توجه قرار می‌دهند، تأکید نمود که آنان که اشعار این شاعر دانشمند را صرفاً با معنای ظاهری کلماتی همچون می و مستی تفسیر می‌کنند، در واقع او را محدود کرده و از درک مقام علمی او ناتوان خواهند ماندایشان همچنین با خواندن یک رباعی از خیام به موضوع فلسطین اشاره نمود و از بی تفاوتی مردم دنیا نسبت به کشتار بی‌رحمانه ایشان توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی انتقاد نمود.

در ادامه دکتر مهبود فاضلی استاد مدعو دانشگاه آستراخان از دانشگاه الزهرا تهران، طی سخنانی به معرفی این شاعر جامع العلوم پرداختند. در ادامه این مراسم دانشجویان فارسی آموز اشعاری از این شاعر را خواندند و در پایان حاضرین با نثار گل پای تندیس این شاعر ایرانی ادای احترام نمودند.

حضور در دانشگاه معماری و شهرسازی آستراخان

بعد از ظهر روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در روسیه به همراه نماینده سرکنسولگری کشورمان در آستراخان در دانشگاه معماری و شهرسازی آستراخان حاضر و با رئیس و مسئولین این دانشگاه دیدار و گفتگو نمودند.  در این دیدار علاوه بر معرفی این دانشگاه، دو طرف بر افزایش همکاری‌های دانشگاهی تأکید نمودند. همچنین در این دیدار در خصوص نحوه تعامل بیش از پیش دانشگاه‌های کشورمان با این دانشگاه بحث و گفتگو گردید.

مسئولین دانشگاه ضمن تشکر از حضور رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه از روابط بسیار خوب این دانشگاه با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر نیز تقدیر نمودند. در ادامه، پروژه‌های تحقیقاتی و علمی‌شاخص در این دانشگاه به آقای دکتر گودرزی معرفی و تشریح گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما