امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۲/۲۵- ۱۶:۰۴ - مشاهده: ۱۱۹

برگزاری روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در دانشگاه دولتی آستراخان روسیه

به مناسبت بیست و پنجم اردیبهشت و روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر پرآوازه و حماسه سرای ایران، سرکنسول کشورمان در دانشگاه دولتی آستراخان حاضر و میهمان برنامه آن دانشگاه در این خصوص شد.

مهدی آکوچکیان در سخنرانی خود در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه فردوسی سرآمد محافظان و پاسداران زبان و فرهنگ فارسی در برابر هجوم بیگانگان در طول تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان بوده تأکید نمود که داستان‌های شاهنامه داستان ظهور و سقوط حکومت‌هاست. حکومتی که بر پایه ستم بنیان شود و ستمگری کند، مطابق با فرهنگ شاهنامه محکوم به سقوط و زوال است.

ایشان با اظهار تأسف از اینکه مردم روسیه آنگونه که باید و شاید با این شاعر بزرگ ایرانی آشنا نیستند، وظیفه فارسی آموزان را در این خصوص خاطرنشان کرد و ایشان را در درجه اول به بهره‌گیری از سوغات معنوی ایران که همانا شاهنامه فردوسی است و سپس انتشار رایحه‌ی خوش آن دعوت نمود.

در این مراسم که به همت بخش بین‌الملل دانشگاه دولتی آستراخان و کرسی زبان فارسی این دانشگاه برگزار گردید، خانم دکتر فاضلی استاد دانشگاه الزهرا -که در این دانشگاه عهده‌دار آموزش زبان فارسی به روس‌زبانان است- در سخنان خود، شاهنامه را پیوند مبارکی از فرهنگ مردم ایران "پیش از اسلام" و "پس از اسلام" دانست و اظهار داشت که "خرد" و "سخن" در اندیشه فردوسی والاترین جایگاه را دارد و راه نیک‌بختی و رستگاری در هر دو جهان است.

در این رویداد همچنین فارسی آموزان از مدرسه زبان شناسی آستراخان و دانشجویان دانشگاه دولتی آستراخان به خوانش اشعار این شاعر ملی و حماسه سرا پرداختند و داستان "زال و سیمرغ" را اجرا نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما